Verhaal van Gelderland Festival

Festival over Land en Water in Gelderland!

Om de geschiedenis van Land en Water in Gelderland beleefbaar te maken wordt er in het weekend van 26 & 27 augustus een GRATIS festival georganiseerd voor jong en oud. Het zit vol optredens, levende geschiedenis, activiteiten, lezingen en workshops. Het festivalterrein rondom kasteel Cannenburch in Vaassen is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur.

Land en Water in Gelderland

Bezoekers kunnen in dit weekend de complete geschiedenis van Gelderland beleven – van prehistorie tot nu. Dit jaar duikt men dieper in de geschiedenis van Land en Water in Gelderland. We schreven hier twee weken geleden ook al over, lees hier dat artikel.

Het festivalprogramma is geschikt voor jong en oud en zit vol met optredens, levende geschiedenis, activiteiten, lezingen en workshops.

De optredens bestaan vooral uit muziek maar ook uit dans en verhalen. Spannend is de levende geschiedenis waar je, al wandelend over het festivalterrein, personen tegenkomt uit het verleden, van Romeinse soldaten tot adellijke bewoners van Gelderse kastelen.

De Rivier Verbindt

Alle grote rivieren van ons land stromen door Gelderland. De rivier en het water vormen een verbindend element, zowel op positieve als uitdagende momenten. De geschiedenis van de rivier weerspiegelt de geschiedenis van de mens en andersom. Deze wisselwerking staat centraal in de Mobiele Erfgoedtentoonstelling van het festival.

Op het voorplein of kinderplein is deze nieuwe samenwerking tussen Stoomgemaal de Tuut, Watermuseum, Museum Tweestromenland en Arnhems Gemaal te zien. Er zijn diverse spellen waar kinderen aan kunnen deelnemen. Ons museum biedt het ‘evacuatiespel’ aan; wat neem jij mee als je plotseling moet evacueren?

We combineren hiermee het verhaal van Johanna van Beek, over de daadwerkelijke ernstige overstroming van ons gebied in 1861, en de evacuatie van ons gebied in 1995. De evacuatie van het Rivierenland op 31 januari 1995 was destijds de grootste evacuatie in de geschiedenis van Nederland. In totaal werden meer dan 250.000 mensen in Zuidoost-Nederland geëvacueerd omdat de Rijn, Maas en de Waal een gevaarlijk hoge waterstand hadden en dreigden te overstromen. Maar gelukkig voor ons kwam het niet zover.

Kom kijken op zaterdag 26 of zondag 27 augustus! Lees alles over het festival op hun website.

Promotiemateriaal

Voor het festival en het project De Rivier Verbindt zijn materialen ontwikkeld waarvan we er hier een paar opsommen:

1. Bekijk het filmpje over de lokaties van de 4 musea;
  2. Ook is er een flyer om uiteindelijk de 4 musea te komen bezoeken en die wordt uitgedeeld op het festival;
  3. Deze poster over het stroomgebied van de grote rivieren hangt in de hal van het festival;
  4. Ons museum wordt met deze poster uitgelicht, de strijd tegen het water en een krantenartikel over Johanna van Beek.

Er zijn nog meer posters gemaakt en die zijn allemaal in de binnenhal van het festival te bekijken. Hadden we al gezegd dat het GRATIS is?