Verhaal van Gelderland

De dijken breken!

Verhaal van Gelderland wordt mogelijk gemaakt door provincie Gelderland en is een initiatief van Erfgoed Gelderland, dat een coöperatie is van meer dan 240 Gelderse erfgoedorganisaties. Samen vertellen zij het Verhaal van Gelderland.

Hink-stap-sprong door de Gelderse geschiedenis

In de Verhaal van Gelderland Podcast springt presentator René Arendsen met de luisteraars door de geschiedenis van Gelderland, van de prehistorie tot nu, aan de hand van verschillende thema’s. Een podcast is als een radio-uitzending die is opgenomen en die je eindeloos kunt beluisteren. Deze podcast belicht uiteenlopende historische onderwerpen. Ontdek de geschiedenis van overstromingsrampen in het Rivierengebied, luister naar middeleeuwse liefdesliedjes of kom meer te weten over Operation Market Garden.

Op bezoek bij ons museum

In aflevering 10 van de podcast is René Arendsen op bezoek bij ons museum en verdiept hij zich in de geschiedenis van dijkenbouwers en overstromingen in het Land van Maas en Waal. Hij spreekt met voormalig conservator Jaap van der Veen over de strijd tegen het water. Zij lopen door het museum en praten over de rivieren en de voortdurende bedreiging in het Land van Maas en Waal. Om overstromingen te voorkomen werden dijken aangelegd, maar die konden het water niet altijd tegenhouden.

Johanna van Beek

Het water is allesbepalend voor de geschiedenis van het Land van Maas en Waal en het is logisch dat het centraal staat in ons museum. Van der Veen vertelt meer over grote overstromingen uit de geschiedenis, met speciale aandacht voor de negentiende eeuw. Met indrukwekkende waterwerken, zoals dijken, kanalen en weteringen, zetten de bewoners het landschap naar hun hand. Ook het verhaal over Johanna van Beek uit 1861 wordt besproken.

Historicus Jonn van Zuthem kijkt hoe de nabijheid van het water het leven van de inwoners in het Land van Maas en Waal heeft bepaald.

Bekijk de gehele website

Bekijk de gehele website van Verhaal van Gelderland (in een nieuw venster) met 49 verhalen. Elk verhaal is een combinatie van één thema en één tijdperk. In totaal behandelt de website zeven thema’s en zeven tijdvakken en bij vrijwel elk verhaal is een bijpassend museum te vinden.

Luister naar alle podcasts

Op deze pagina van hun website vindt je alle 10 de podcasts, waarvan die over ons museum de laatste is. Er komen ook uitzendingen voorbij over o.a. het Valkhof Museum, Kasteel Cannenburch, Museum Zutphen, de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij en het Noord-Veluws Museum.

Ze zijn ook op Spotify te beluisteren. Heb je dat, beluister de podcast over ons museum en alle andere via het Spotify-logo rechts.