Lezing ruilverkaveling en Boerderijbouw

Zondagmiddag 25 februari lezingen Ruilverkaveling en Boerderijbouw ontwikkeling

Wil je meer weten over de gevolgen van de ruilverkaveling op de ontwikkeling van het land van Maas en Waal en de ontwikkeling van de boerderijtypen? Kom dan zondagmiddag 25 februari naar het museum Tweestromenland in Beneden-Leeuwen!

Jan Reijnen (De Tuut) vertelt over de vijftiger jaren waarin grote stappen werden gezet en de welvaart in de streek groter werd. Het natte en het volstrekt ontoegankelijke poldergebied werd verbeterd en door de ruilverkaveling kwamen vele nieuwe, moderne boerderijen. Deze geschiedenis staat centraal in zijn verhaal.

Judith Toebast (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) is medeauteur van het grote boerderijen boek. De boerderijen in het Land van Maas en Waal ontwikkelden zich eeuwenlang tot hoe ze er tegenwoordig uit zien. Materialen om de boerderijen te bouwen, haalde men uit de directe omgeving. De stalindeling veranderde, de boerin moderniseerde, het woongedeelte werd groter en nieuwe materialen waren beschikbaar. Veel van deze veranderingen aan boerderijen zijn nog steeds zichtbaar via de bouwsporen in de gevels of constructies. Na deze lezing kijkt u op een andere manier naar de historische boerderijen en de functionele bijgebouwtjes op het boerenerf.

De lezing start om 14.30 uur. Kaartjes kosten € 9,00 en bieden tevens toegang tot het museum. Met Museum- en Vriendenkaart gratis toegang. Ook de andere entreeprijs-acties gelden.

Aanmelding via info@museumtweestromenland.nl  is fijn maar niet per se nodig (vol=vol).

De tentoonstelling De Boer op! is tot en met 31 maart te zien.