Verhalenvangen

Vertellen van verhalen is van alle tijden

Door mondelinge overlevering worden al tienduizend jaren verhalen doorgegeven van de ene op de andere generatie. Voordat het schrift bestond kon immaterieel cultureel erfgoed – volksliedjes, gedichten, genealogieën, sagen, mythen en sprookjes – mondeling overleven. Toen 5500 jaar geleden een Soemeriër probeerde een verhaal te vertellen door in natte klei tekens te krassen was de schrijftaal uitgevonden.

Verhalenvangen

Het Land van Maas en Waal staat ook bol van verhalen. Vele daarvan zijn al opgeschreven en vastgelegd, maar nog meer verhalen zitten in de hoofden van de Maas en Walers, verhalen die het bewaren waard zijn.

In samenwerking met Erfgoedpact Rivierenland wil Museum Tweestromenland die verhalen vangen en vastleggen. We zoeken daarom verhalenvangers die mensen in ons gebied willen interviewen en hun verhalen willen vastleggen.

Gratis cursus

Ben je enthousiast en wil je graag meewerken? Wij geven je een gratis interviewcursus en begeleiden je bij het interviewproces: van een verteller zoeken tot en met het schrijven van het verhaal.

Er zijn drie dagdelen ingepland en je kunt je per e-mail aanmelden. De datums zijn:

1. Dinsdag 16 januari 2024 van 18:30 – 21:30 uur
  2. Dinsdag 23 januari 2024 van 18:30 – 21:30 uur
  3. Dinsdag 27 februari 2024 van 18.30 – 21.30 uur (schrijfworkshop)

Stuur een e-mail naar oralhistory@rarivierenland.nl om je aan te melden en vermeld dan ‘Museum Tweestromenland’. Kun je op de genoemde datums niet? Neem dan contact met ons op om te bekijken hoe je toch kunt meewerken.

Lees meer op de website van Erfgoedpact Rivierenland.