Caféconcert DIX

DIX live in het museumcafé

Het laatste liveconcert van 2023 is van de band DIX uit het Land van Maas en Waal. Het is niet alleen het laatste maar ook het meest opvallende concert in de reeks, die begin 2023 is ingezet als activiteit binnen de razendpopulaire en -succesvolle tentoonstelling “De Jeugd van Toen; Jeugdcultuur 1960-2000”. Een tentoonstelling die helaas op 31 december 2023 eindigt.

Oorspronkelijke muziek

Daar waar bijna alle voorgaande acts in de concertreeks covers spelen, soms zelfs begeleid door een backing track, van overbekende succesnummers uit de afgelopen decennia, brengt de viermansformatie DIX oorspronkelijke, zelfgeschreven muziek. En niet alleen dat, de band wint kort na de oprichting gewoon drie popprijzen: Mycelium Popprijs, Pocketpop en de Roos van Nijmegen. Voorwaar een prestatie van jewelste!

Hun muziek is beïnvloed door Amerikaanse country-/rock-/folk-giganten als Townes van Zandt, Steve Earle, Guy Clark en Calexico. De eerste drie singer/songwriters zijn geboren in Texas, USA en bouwen hun succesvolle carriere op in het wereldcentrum van country: Nashville, Tennessee in de USA.

En hiermee hebben we meteen ook de muziekstijl van DIX te pakken: Americana, country, rock en soul in doordachte composities en arrangementen. Het is luistermuziek met eerlijkheid en rauwe emotie in de stijl van de grote Amerikaanse namen. De mooie, doorleefde stem van Erik van Oijen doet denken aan John Hiatt. De muzieksoort is in Nederland al vele jaren populair, denk bijvoorbeeld aan Danny Vera en in zekere zin ook artiesten als Waylon en Ilse de Lange.

De band

Klik om te vergroten

DIX bestaat uit vier jeugdvrienden, oorspronkelijk uit het Land van Maas en Waal:

• Erik van Oijen – Leadzang, akoestische gitaar, mandoline
  • Ray van Haalen – Electrische gitaar, banjo
  • Johnny Ariëns – Electrische basgitaar, double bass (contrabas)
  • Bart Versteegh – Drums, accordeon

In 2010 brengt de band in eigen beheer een eerste CD uit met de titel Sayonara, die veel aandacht krijgt in de media en goed verkoopt. De opvolger For Love in 2014 wordt ook lovend ontvangen maar kent minder commercieel succes.

Het optreden in het museumcafé

Dix treedt sinds medio 2019 nog sporadisch op en het concert in ons museumcafé wordt dus bijzonder. Het kan niet helemaal een reünie worden genoemd, maar de muzikanten zijn wel stevig aan het repeteren om de nummers van pakweg 10-13 jaren geleden zo getrouw mogelijk op het podium  te uitvoer te brengen. Men gaat namelijk de eerste CD Sayonara integraal live spelen, aangevuld met andere nummers uit hun repertoire.

Actie

In tegenstelling tot de muzikanten die eerder in ons museumcafé speelden heeft DIX twee CD’s uitgebracht. Voor, tijdens en na het concert zijn deze CD’s ook te koop bij de balie van ons museum en de bandleden willen ze graag van hun handtekening voorzien.

Om dit feest helemaal compleet te maken verloten we 1 set van hun beide CD’s, met handtekeningen, aan de betalende bezoekers. We maken de winnaar direct na afloop van het concert bekend.

Datum: zondag 10 december 2023
Locatie: museumcafé
Start: 14:00 uur (tot ca. 16:30 uur)

Kaartjes kosten € 9,00 en kunnen vanaf 13:00 uur ter plekke worden gekocht. Je hebt dan tevens toegang tot het museum. Houders van MJK en de ‘Vrienden van het museum’ hebben gratis toegang op vertoon van de kaart en een scan bij de balie. Gezien de ruimte in het café geldt: VOL = VOL.

De muziek

Beluister beide CD’s hieronder via Spotify. De groene knop opent jouw versie van Spotify en speelt het gehele album, het venster eronder laat van elk nummer een preview van pakweg 40 seconden horen. Helemaal onderaan vind je een videoclip van het titelnummer van hun eerste CD Sayonara.

Kom op 10 december gewoon kijken en luisteren naar deze bijzondere en originele band. Let in dat geval op als je dit aan je vrienden meldt: zeg niet dat je naar ‘DIKS’ gaat kijken. De bandnaam spreek je namelijk uit als ‘DIES’, op zijn Frans en het is de voornaam van een goede vriend van de band.