Activiteiten voor kinderen

Maand van de Geschiedenis en herfstvakantie!

Oktober 2023 is de Maand van de Geschiedenis. Het is het grootste geschiedenisevenement van Nederland. Musea, bibliotheken, boekhandels, archieven en andere culturele instellingen organiseren of bieden in deze maand wat extra’s.  Binnen het motto ‘Ontdek gisteren, begrijp vandaag’ is het thema ‘Eureka!’. In oktober is het ook nog eens herfstvakantie. Museum Tweestromenland draagt aan beide graag zijn steentje bij.

Eureka en water

Eureka is een woord dat wordt gebruikt om een ontdekking of uitvinding te vieren en dat wordt toegeschreven aan de Griekse wiskundige, natuurkundige, astronoom, ingenieur en uitvinder Archimedes. Het woord betekent: “Ik heb het gevonden”.

Eén van de vaste en centrale thema’s van Museum Tweestromenland is Water, bekeken vanuit allerlei oogpunten. Daarom organiseren wij in oktober binnen het thema Eureka! voor kinderen proefjes met water die de sfeer van uitvindingen uitademen. Een echte ‘doe-activiteit’ dus op vrijdag 20 oktober (vanaf 14.00 uur) en woensdag 25 oktober (vanaf 14.30 uur). De activiteit is voor kinderen vanaf 6 jaar, aanmelding gaat via het formulier hieronder.

Foto’s en lijsten maken

Op woensdag 18 oktober (vanaf 14.00 tot 17.00 uur) kunnen kinderen onder begeleiding van een timmerman een houten fotolijstje maken. Ook wordt er een foto gemaakt van de kinderen in kleding uit vroeger tijden. Wil je je (klein)kind vereewigen opo de foto als een mammoetjager, Romein of nog anders? Meld je dan aan via het formulier hieronder.

(Groot)ouders zijn op alle dagen natuurlijk welkom om mee te kijken of anderszins van het museum te genieten.

Aanmeldformulier