Concert The Melody Players

Feestmuziek in het museumcafé.

Op zondagmiddag 17 september heeft Museum Tweestromenland het genoegen je een concert van de band The Melody Players aan te bieden in het gezellige museumcafé. En met deze band staat er een van de oudste nog spelende Nederlandse (cover)bands op het podium.

De oudste band?

Welke band de oudste nog spelende band is, dat is overigens een hele discussie, zowel in Nederland als wereldwijd. The Rolling Stones werden in 1962 opgericht in Londen en bestaan nog steeds (Mick Jagger, Keith Richards en Ron Wood). Maar een jaar eerder in 1961 werden in Beverwijk The Bintangs opgericht door o.a. basgitarist Frank Kraaijeveld, die nu nog steeds met de band optreedt.

Ondanks dat The Stones en The Bintangs eigen, oorspronkelijke muziek brengen en The Melody Players niet, is hun oprichtingsdatum van 1959 er toch eentje die het vermelden zeker waard is. Er zijn niet veel bands die dit kunnen zeggen.

Vlnr: Peter, Henk, Herman, Willie, Martien, Frans,

The Melody Players

Oprichters Peter Hol (die nog steeds in de band speelt), Tonny Hol (saxofoon) en Gerard Hol (drums) vormden in 1959 een soort familiebandje en ze gingen feestmuziek spelen op bruiloften, feesten en kermissen. Enkele jaren later verlieten Tonny en Gerard Hol de band en werd Willie van Gelder de drummer, wat hij tot op de dag van vandaag nog steeds is.

De overige bandleden zijn er weer wat later bijgekomen en bieden met elkaar ruim 60 jaar professionele muziek. Het element ‘familieband’ zit er na het vertrek van de broers Hol nog steeds in: zanger Herman van Gelder is de broer van Willie en maakt nu pakweg 8 jaar deel uit van de band.

De huidige band bestaat uit:

• Herman van Gelder – Zang
  • Martien Jacobs – Gitaar
  • Henk Derks – Toetsen
  • Peter Hol – Accordeon, saxofoon, zang
  • Frans van Elk – Basgitaar
  • Willie van Gelder – Drums

Trug in de tèd

De band bouwde in al die decennia niet alleen een gedegen reputatie op in Beneden-Leeuwen en het Land van Maas & Waal, ook over de rivieren, in Gelderland en Noord-Brabant, bracht men hun feestmuziek succesvol ten gehore. Zelfs tot op heden mag de band niet klagen over het aantal boekingen.

Een bijzondere constante factor in hun bestaan is dat men nu pakweg 25 jaren de vaste begeleidingsband is van het koor Trug in de tèd uit Beneden-Leeuwen. Met dit koor heeft men in al die jaren volop optredens gehad in geheel Nederland en in België en Duitsland.

Anecdote

Een leuke anecdote die de band deelde is dat men eind jaren 60 op een bruiloftsfeest van een jong stel speelde, en dat men exact 50 jaren later op hun gouden huwelijksfeest ook weer speelde. En nog bijzonderder was dat het gouden paar dezelfde openingsdans deed als destijds. Wil je ook de openingsdans van jou of je ouders horen? Lees dan verder!

Overig

Het caféconcert start op zondag 17 september omstreeks 14:00 uur en duurt tot circa 16:30 uur. Kaartjes kosten € 9,00 en kunnen vanaf 13:00 uur ter plekke worden gekocht. Je hebt dan tevens toegang tot het museum. Houders van MJK en de ‘Vrienden van het museum’ hebben gratis toegang op vertoon van de kaart en een scan bij de balie. Gezien de ruimte in het café geldt: VOL = VOL.

Unieke enquete!

Omdat de band een ongelooflijk uitgebreid portfolio aan nummers kent, stellen we jullie in staat om je meest favoriete nummers door te geven. De enquete sluit op donderdag 31 augustus. De meest populaire nummers worden hier gepubliceerd en de band gaat deze nummers ook echt spelen op 17 september!

Waarom? Nou, drummer Willie van Gelder en basgitarist Frans van Elk – de hele ritmesectie van de band – behoren al ruim 15 jaren tot onze supergewaardeerde vrijwilligers in het bouwteam, het team dat onze exposities  ook daadwerkelijk bouwt. Zij en de rest van de band willen graag weten welke nummers jullie favorieten zijn. En is er nou een heeeel speciaal nummer, dat je bijvoorbeeld op jouw bruiloft of die van je ouders hebt gehoord, geef dat dan aan. En je weet maar nooit.

Vul hieronder jouw favorieten in en stuur het op!