Maand van de geschiedenis

Thema: Eureka!

Innovatie is van alle tijden. Daarom brengen we deze oktobermaand een ode aan de makers van de vooruitgang, de architecten van de wereld van morgen. Aan de alfa’s en de bèta’s, de boekenwurmen en de avonturiers. Archimedes. Da Vinci, Spinoza, Einstein. Ook Museum Tweestromenland draagt hier een steentje aan bij.

Innovatie in Maas en Waal

Voor het Land van Maas en Waal betekenen de woorden Eureka! en innovatie: de ontsluiting van het gebied. Met de sluizen, de bruggen over de Waal en de Maas en het wegennet dat door de ruilverkaveling een impuls kreeg.

Het begon in 1935 toen de ontsluiting van het Land van Maas en Waal in een stroomversnelling kwam door de aanleg van wegen. De Telegraaf kopte destijds: ‘Maas en Waal verlost uit het isolement’. Het ging om de Van Heemstraweg. Op 19 september van dat jaar opende de commissaris van de koningin Baron Van Heemstra deze weg bij de sluis in Weurt. De weg liep toen nog tot Druten en het duurde tot 1959 voor auto’s konden doorrijden tot Zaltbommel.

Prins Willem-Alexanderbrug

Een ander belangrijk moment was toen in juni 1974 het Land van Maas en Waal verbonden werd met de A15 en de Betuwe. Doordat scheepvaart op de Waal steeds drukker werd kon het pontveer Tiel-Wamel niet worden uitgebreid. De ‘tuibrug’ raakte al snel bekend als de brug van ‘niks naar nergens’ omdat de geplande doortrekking van de weg naar Eindhoven er niet kwam. Wel ontstonden er betere verbindingen met de voorzieningen in Tiel en bracht het de ondernemers daar meer inkomsten.

Tot begin 1996 werd de brug geëxploiteerd als tolbrug om de bouwkosten terug te verdienen. Interessant weetje is dat de brug de enige in Nederland is die dezelfde tuibrug-beton-constructie heeft als de Morandibrug in Genua, die in 2018 instortte. Maar geen nood, volgens deskundigen is de constructie in prima staat!

Het museum

In Museum Tweestromenland vertellen we verhalen over de gevolgen van deze lange geïsoleerde ligging voor het dagelijks bestaan, de cultuur en de maatschappelijke en economische ontwikkeling voor onze streek.

In de tentoonstellingen De Romeinse Tijd en Water zijn deze gevolgen zichtbaar en natuurlijk ook in de twee stijlkamers Arm & Rijk en op de Beroepenzolder.

Activiteiten

Tijdens de Maand van de Geschiedenis organiseren we in ons museum allerlei interessante proefjes voor kinderen, en volwassenen mogen gerust meekijken. Let op onze website en sociale media voor aankondiging van de datums en tijden.