Buitenconcert SEM Sixtiesband

Terug naar de jaren sixties.

Op zondagmiddag 13 augustus neemt Museum Tweestromenland je mee op een muzikale reis naar de jaren 60, de tijd van de nozems en de hippies.

De tentoonstelling ‘De Jeugd van Toen, Jeugdcultuur jaren 1960 – 2000’ leidde al tot spinoffs zoals de succesvolle De Jeugd van Toen Pubquiz, de caféconcerten en het buitenconcert van juni. Op 13 augustus speelt de SEM Sixtiesband muziek uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Het was de tijd van provo’s, nozems en de flowerpowercultuur met de hippies en hun stereotype lange haren, kralen en bloemen en hun apolitieke houding, waarmee ze zich vredelievend afzetten tegen toenmalige maatschappelijke opvattingen.

De gouden jaren 60

Er veranderde in de jaren 60 van de vorige eeuw heel veel in korte tijd: men kocht voor het eerst auto’s, Z/W-televisies en (vaste) telefoons en woningen kregen een badkamer en een toilet binnen. Steeds meer vrouwen gingen buitenshuis werken, de pil werd makkelijker verkrijgbaar en de eerste vrouwelijke minister-presidenten kwamen er.

De gouden muziekjaren 60

Commerciële zeezenders, zoals Radio Veronica, werden zeer populair en veel grote en invloedrijke artiesten werden toen bekend: Cliff Richard & The Shadows, Simon & Garfunkel, Bob Dylan, Donovan, Boudewijn de Groot. Maar ook de beatmuziek uit Engeland met The Beatles, The Yardbirds, Rolling Stones, The Who en The Hollies. En verder: The Jimi Hendrix Experience, The Doors, Pink Floyd, Grateful Dead, CCR en nog vele anderen. In de jaren 60 werd duidelijk de basis gelegd voor de pop- en rockmuziek van latere decennia tot en met nu.

Boven: Charlie, Theo, Leonard en Hans / Onder: Cees en Beaky

De band

De SEM Sixtiesband komt uit het oostelijke gedeelte van Maas & Waal; Winssen, Ewijk, Beuningen en Nijmegen. Het zijn 6 rasmuzikanten die gevormd zijn in de jaren 60 en al decennia lang muziekspelen in allerlei bandjes in de regio. Ze kennen elkaar vanuit hun voetbalclubs, drie van hen spelen bij VV Ewijk en de andere drie bij Beuningse Boys. De band in de huidige formatie is sinds 2019 bij elkaar en ze spelen met volle overgave de muziek uit die gouden jaren.

Een leuke anecdote is dat Beaky Engelen poseert op de poster die de bandleden vsathouden in de foto in de banner van deze pagina bovenaan. De poster hangt op diverse plekken in ons museum, maar hij is op de poster wel vele jaren jonger. De voormalig stratenmaker had een karakteristieke haardos die perfect bij het beeld van onze expositie ‘De Jeugd van Toen’ paste en we mochten deze foto gebruiken.

De band bestaat uit:

• Cees Sengers – Zang
  • Beaky Engelen – Gitaar, mondharmonica, zang
  • Hans Spin – Gitaar, zang
  • Charlie Scanlon – Toetsen, zang
  • Leonard Holtzer – Basgitaar
  • Theo Willems – Drums

Overig

Het concert start omstreeks 14:00 uur en duurt tot circa 16:30 uur. Kaartjes kosten € 9,00 en kunnen vanaf 13:00 uur ter plekke worden gekocht. Je hebt dan tevens toegang tot het museum. Houders van MJK en de ‘Vrienden van het museum’ hebben gratis toegang op vertoon van de kaart en een scan bij de balie.