Zomeractiviteiten 2023

Het museum stroomt over van activiteiten voor jeugd.

Het is zomer 2023 maar of het nu bloedheet of regenachtig en koud is, wij laten ons niet weerhouden om met een lijst vol activiteiten voor kinderen te komen. Het is inmiddels een traditie en het museumbezoek (ditmaal met gratis waterijsjes) staat in de vakantie op de planning van menige (groot)ouders. Lees hieronder wat we voor de jeugd aanbieden.

1. Zelf een foto en lijst maken en exposeren!

Tot eind oktober is bij ons de tentoonstelling Focus op Gelderland te zien met de beste foto’s uit de eerste serie van het gloednieuwe programma van Omroep GLD. Binnen dit thema organiseren wij op 16 en 18 augustus 2 kindermiddagen, waar kinderen vanaf 13:30 uur hun eigen houten fotolijstje kunnen maken. Ze worden begeleid door een timmerman, die ze eerst rondleidt en vanalles vertelt over het gereedschap voor houtbewerking op de beroepenzolder in het museum. Ze gaan dan zelf een fotolijst maken.

Vervolgens kunnen de kinderen zich verkleden in historische kleding die in ons museum aanwezig is. En dan als een mammoetjager, Romein of iemand geheel anders op de foto! De lijsten mét de foto’s krijgen een plaatsje aan een museumwand, en later ook op onze website/sociale media, zodat ze door alle bezoekers kunnen worden bewonderd. Ze blijven hangen tot eind oktober en kunnen dan worden opgehaald.

Deze activiteit is geschikt voor kinderen vanaf 6 tot 12 jaar en kost € 3,50. Dit is inclusief museumbezoek, een consumptie en materialen en begeleiding.. Aanmelden is verplicht en kan tot 13 augustus. Ouders die erbij willen zijn betalen de reguliere toegangsprijs.

2. Fotowedstrijd Focus op Tweestromenland

Tijdens de hele zomervakantie (juli en augustus) loopt de wedstrijd: Wie maakt de mooiste foto van een plek in het Tweestromenland (het Land van Maas en Waal en het westelijk deel van het Rijk van Nijmegen).

Er zijn twee opties:

1. Voor de allerjongsten (8-12 jaar): je maakt ergens in het Tweestromenland een foto van jezelf met Benny, onze museummascotte. Bij onze balie kun je een gratis sticker van Benny krijgen. Je kunt Benny ook downloaden en zelf afdrukken. Let wel op dat je de sticker niet in de openbare ruimte opplakt maar op een plek waar dat toegestaan is. Je kunt de sticker ook ergens tegenaan zetten of subtiel onder in een hoekje.
  2. Voor de oudere jeugd (12-18 jaar): maak een foto van een voor jou interessante plek in of rondom het Tweestromenland, zonder deze sticker, met of zonder jezelf.

Mail de foto dan naar het museum via het formulier hieronder en geef in alle gevallen een originele motivatie waarom dit jouw favoriete of mooiste plek is. De mooiste tien foto’s worden vanaf 1 september, mét jouw naam en motivatie, tentoongesteld in het museum tot en met eind 2023 en op onze website/sociale media. Daarna kun je ze ophalen.

3. Fotomoment karaoke

Een veelgebruikt onderdeel van onze expositie De Jeugd van Toen; Jeugdcultuur 1960-2000  is het podium met de karaokeset. Op een tablet en een echte karaokemachine kun je nummers afspelen (met en zonder zang) en zelf meezingen.

Vele (groot)ouders met hun (klein)kinderen hebben hier sinds de start van deze expositie volop foto’s en video’s van gemaakt. Voor het familiealbum. Je kunt nu ook de mooiste foto van jouw (klein)kind met ons delen. We geven de mooiste foto’s een plek op onze website/sociale media. Het uploaden van video’s neemt teveel ruimte in beslag maar je kunt deze uiteraard zelf naar hartelust nemen!

4. Wat is er nog meer te doen?

Alsof dit nog niet genoeg is, is er in jouw favoriete museum deze zomer nog veel meer te doen voor jeugd tot pakweg 12 jaar.

• In de schoolbankjes kunnen ze schrijven met een griffel op een lei, er is een minimuseum, een memorykast en in de nieuwe waterkamer kunnen ze hengelen naar visje-datjes. Ze kunnen ook met onze Wowbot een interactief spel spelen in de speciale kinderhoek en er zijn leerzame video’s.
  • Er is een zoektocht naar Benny & Lenny uitgezet, onze mascottes.
  • De sportievelingen, die een frisse neus willen halen en tevens iets over de streekhistorie willen leren, is er de gezinsfietstocht van 10 kilometer genaamd Op stap met Rhijn. Hiervoor kun je een speciale app op je smartphone laden. Ben je benieuwd naar de relatie tussen Rivierenlanders en water? Stap op de fiets met Rhijn en doe de smartphonespeurtocht na je bezoek aan de tentoonstelling Water in het museum. De tocht is leerzaam en grappig voor het hele gezin

Informatie over de genoemde activiteiten is verkrijgbaar bij de balie van ons museum.

En let op dat je bij bezoek aan ons museum, in juli en augustus, altijd een gratis waterijsje kunt claimen. Klein gebaar, groot plezier!

INVULFORMULIER: