Review concert Between2Rivers

Muzikale vriendengroep laat museum op grondvesten schudden

Het derde caféconcert van Museum Tweestromenland werd op zondagmiddag 16 april ingevuld door de Maas en Waalse band Between2Rivers (B2R). De context was wederom de tentoonstelling ‘De Jeugd van Toen, Jeugdcultuur jaren 1960-2000’ van het museum. Ditmaal was het geen reünie van gerespecteerde muzikanten uit de regio die in die tijd hun faam beleefden, maar een band waarvan de jongste twee nog maar 17 en 19 jaar zijn.

Het museumcafé stroomde die middag vol met bezoekers die eerst nog even snel hadden rondgekeken in het museumgedeelte. De band begon iets later dan gepland en speelde uiteindelijk drie sets met covers van klassieke nummers uit het laatste gedeelte van de vorige eeuw aangevuld met recentere nummers.

Het werd een muzikale ode aan voor hen betekenisvolle artiesten zoals Nirvana, Creedence Clearwater Revival, Green Day, Arctic Monkeys, Nothing But Thieves en Led Zeppelin. Zelfs nummers van een zangeres als Amy Winehouse en de zangerssen van ABBA werden door zanger Jip Meijerink prima vertolkt. Zijn stem was die middag sowieso in topvorm, de verschillende genres en intensiteiten wisselden elkaar snel af en hij toonde zich een prima frontman.

Gitaristen Maik Janssen en Stan Bekkers waagden zich aan de solo’s uit ‘Sultans of Swing’ van Dire Straits (met gitaarvirtuoos Mark Knopfler) en ‘Cocaine’ van gitaarlegende Eric Clapton. Muzikaal talent Milan van Gelder wisselde zijn keyboardspel af met rhythm en lead gitaar en hij speelde schijnbaar moeiteloos de zeer herkenbare gitaarsolo uit ‘Hotel California’ (The Eagles). Ook de B2R-uitvoeringen van Nederlandse krakers als ‘Ik ga Zwemmen’ (Mart Hoogkamer), ‘Dansen op de Vulkaan’ (De Dijk) en ‘Noodgeval’ van Goldband stonden zo stevig als een huis.

Staand: Jip, Sterre, Stan en Twan / zittend: Maik en Milan

De twee en soms drie gitaren, de basgitaar van Twan van Lith en de ultrastrakke drums van Sterre van Mook, de enige dame in het gezelschap, produceerden een compleet en volwassen geluid en gaven blijk van vooral een diversiteit aan invloeden. Het enthousisame straalde van de bandleden af. De jonge band lijkt dan ook een mooie toekomst tegemoet te gaan in het muziekcircuit in Maas en Waal en de verre omtrek en zal menige zaal op de grondvesten laten schudden.

Credits foto’s: Alex van Haren