Museumactie pontjes

Bezoek eens vaker een museum in de buurt van een pont

Op donderdag 13 april was de lancering van een nieuwe museumactie. Samen met het bedrijf Uiterwaarde bedacht Museum Tweestromenland een actie om meer mensen naar de musea in het Rivierengebied van Gelderland te trekken via de tienduizenden kaartjes die op de pontjes worden verkocht. 

In de laatste maanden zijn tientallen musea benaderd met de vraag om bij de actie aan te sluiten. Vijfenveertig musea waren direct enthousiast en formuleerden een kleine  aanbieding. Na weken van voorbereiding was het op 13 april zover: burgemeester, wethouders, museumdirecteuren en anderen verzamelden zich in Museum Tweestromenland voor de officiële lancering van de museumactie. 

Directeur Alex Kwakernaak van Uiterwaarde trapte het officiële gedeelte af en legde uit hoe de actie is ontstaan. Hij was zichtbaar trots op zijn team dat in de korte aanloopperiode alle musea in het werkgebied van de pontjes heeft benaderd. Zij hebben goede contacten gelegd en afspraken kunnen maken met de musea. En er volgen ongetwijfeld nog meer musea die aan de actie willen deelnemen.

Vincent van Neerbos

De officiële openingsactiviteit, het scannen van de QR-code, kwam vervolgens van burgemeester Vincent van Neerbos van de gemeente West Maas & Waal die tevens voorzitter is van de Raad van Commissarissen van Uiterwaarde.

Van Neerbos benoemde onder andere het belang van deze actie voor de musea en de regio’s in het rivierengebied. Samenwerken is beter dan alleen het hoofd weer boven water zien te krijgen in deze post-pandemische wereld. De culturele wereld heeft immers ruim twee jaren moeten wachten op betere tijden en die zijn gelukkig aangebroken.

Het slotwoord was voor Wilma Willems, voorzitter van Museum Tweestromenland. Zij bedankte de aanwezigen voor hun komst naar het museum en nodigde iedereen uit om nog even in het exclusief voor hen geopende museum rond te kijken. En te genieten van prachtige tentoonstellingen zoals: De Jeugd van Toen, Strijd tegen water, Prehistorie en Romeinse tijd en Kostwinners van het verleden. De meesten waren niet bekend met het museum en stonden perplex bij het zien van de modern vormgegeven exposities en de slim gekozen thema’s. Eén van de genodigden, die de drie verdiepingen had bekeken, meldde zelfs dat Museum Tweestromenland een van de best bewaarde geheimen van het Rivierengebied is

De actie

Vanaf eind april krijgen alle passagiers van de pontjes die Uiterwaarde beheert een kaartje met een QR-code op de achterkant. Als ze die scannen krijgen ze een webpagina met alle deelnemende musea die aan de actie meedoen. Tegen inlevering van dit pontkaartje krijgt men een korting of een consumptie bij de bewuste musea. Dit geldt uiteraard alleen in combinatie met een museumbezoek. 

De kaartverkopers op de pontjes zijn rasechte ambassadeurs van de streek waar de pont vaart en zij voorzien de passagiers graag van informatie over bezienswaardigheden en activiteiten in de buurt. Vanaf eind april bevelen ze ook de musea aan die in de regio zijn gevestigd en met de actie meedoen.

Over Uiterwaarde

Uiterwaarde is een bedrijf dat gevestigd in Kerk-Avezaath, Tiel die recreatiegebieden in het Rivierengebied in Gelderland ontwikkelt en beheert. Het betreft gebieden voor zwemmen, wandelen, kanoën, fietsen, struinen, skaten, skeeleren, varen en watersporten. Uiterwaarde beheert ook 10 pontjes voor fietsers en wandelaars waarbij jaarlijks circa 130.000 personen worden overgezet door vrijwillige schippers en kaartverkopers. 
Zo ontstond bij Uiterwaarde het idee om de musea in het “stroomgebied” van de pontjes op te nemen in de aanbevelingen die de kaartverkopers kunnen doen. En als extra service een online verwijzing naar deze musea met behulp van een QR-code op achterzijde van het ticket dat elke passagier ontvangt.

 Bekijk ook de brochure die van de museumactie is gemaakt.