Het museum trekt erop uit met de themakisten

De Educatiecommissie en het verzorgingshuis Elisabeth (de buren van het museum) werken samen. Bewoners met dementie worden door voorwerpen uit de themakist geprikkeld tot het vertellen van verhalen. En dat ging uitermate goed.

De themakist Roken en Tabak en Cafébezoek brachten vele herinneringen naar boven, van het eerste sigaretje en het eerste neutje of flesje bier, het sparen van sigarenbandjes tot bezoek aan de jaarlijkse kermis en dronkenmansverhalen.

De themakist Persoonlijke verzorging haalde ook veel anekdotes naar boven. Verhalen over het scheren van de baard, tot brillantine in het haar, tot keurig dasje, jasje voor het meisje. In bezoekerscentrum Heerewaarden is tijdens de Open Eettafel ook met deelnemers gesproken over het thema Tabak en Roken en Cafébezoek en ook daar is gezellig een uurtje tijdens de maaltijd gepraat naar aanleiding van de sigaretjes, de sigaren, pruimtabak, het spel kaarten, de tabakspot etc. Voorwerpen gingen van hand tot hand. Huize Barbara uit Dreumel haalt elke zes weken een themakist op en zegt erg tevreden te zijn over de manier waarop met de kist gewerkt kan worden.

De themakisten – met verschillende thema’s– zijn te huur bij het museum.
Aanvragen kan via info@museumtweestromenland.nl.