Museum op Omroep Gelderland

12 maart was het museum te horen op Omroep Gelderland. Er zijn toen een drietal interviews afgenomen over de tentoonstellingen ‘Joden in het Land van Maas en Waal’, ‘Ru Paré’ en de ‘Prehistorie en Romeinse tijd’. Benieuwd naar deze interviews?

Luister ze hier onder terug

Deel 1

Heb je ooit een joodse inwoner gekend in het Land van Maas en Waal? Met die vraag ging Jaap van der Veen de straat op in Druten en Beneden Leeuwen. Iedere keer kreeg hij een ontkennend antwoord. Toch is het de conservator van museum Tweestromenland gelukt om een tentoonstelling te maken over joden in het Land van Maas en Waal. “Ik ben zelf gaan zoeken en ik heb een hele bijzondere joodse geschiedenis in deze regio ontdekt.”

Deel 2

Ook in de andere tijdelijke tentoonstelling in museum Tweestromenland is aandacht voor de Holocaust. Jaap van der Veen vertelt het verhaal van Ru Paré. Zij was een kunstenares die in 1896 werd geboren in Druten en opgroeide in Nijmegen. “Tijdens de Tweede Wereldoorlog legde Ru Paré haar werk neer en heeft ze gezocht voor onderduikadressen voor 52 joodse kinderen,” vertelt Van der Veen. “Alle kinderen overleefden de oorlog en ook Ru Paré is nooit opgepakt. We laten hier haar prachtige werk zien, maar vertellen ook graag dit bijzondere oorlogsverhaal.”

Deel 3

Museum Tweestromenland heeft een lastige periode achter de rug. In 2019 sloot het museum lange tijd haar deuren vanwege financiële problemen. Daarna volgde de coronacrisis. Nu krabbelt museum Tweestromenland langzaam uit het dal. Op de bovenverdiepingen werken vrijwilligers aan een nieuwe tentoonstelling over de geschiedenis van het Land van Maas en Waal. De afdelingen over de prehistorie en de Romeinse tijd zijn al klaar.