Expositie over de laatste winter van de Tweede Wereldoorlog

In onze foyer is tot 1 juni 2020 een expositie over de laatste periode van de Tweede Wereldoorlog in MUSEUM TWEESTROMENLAND te zien. In de tentoonstelling wordt de periode vanaf oktober 1944 tot 5 mei 1945 belicht. De Waal was in die laatste periode van de Tweede Wereldoorlog de scheidslijn tussen bevrijd en bezet gebied. Ondanks dat het in het zuiden vrede was, werd er nog over de Waal geschoten.

Het was een tijd waarin zowel vrijheid als angst heersten. Dit brengen we in beeld met ondermeer  twee films, die we speciaal voor deze expositie maken. Daarnaast is er in de nacht van 6 op 7 oktober een wandeling over de Waaldijk! In die nacht, 75 jaar geleden, brandden de Duitsers 43 huizen aan de dijk af. Tijdens deze dijkwandeling staan we bij al die plekken even stil.